söndag 5 juni 2011

Skott av buxbom och plantor av fågelfrön

Igår klippte jag min buxboms planta ordentligt för första gången, den är ca 3 år och tidigare har jag bara liksom snaggat till den lite i kanterna. Buxbom bör ju klippas innan midsommar och en andra gång i början av september och nu fick jag ett tiotal skott som ska gå att föröka. Stoppade ner dem i en större kruka med jord men var inte supernoga. Tar sej 5 st av 10 blir jag nöjd då jag varken har tid eller ork att "pluttra" med dem just nu.
Under fågelfrö automaten har det kommit upp ovanligt mycket plantor i år, solrosor såklart och något som ser ut som kål? Vattnar med "guldvatten" som ett litet test, 1 del till 9 delar, ska bli intressant att se om de växer sej större då.
Både sockerärtor och märgärtor växer kanonbra i pallkragarna. Stack ner lite gamla kvistar så de har något att klättra på! Skönt soligt väder, inte lika varmt som igår men det gör inte så mkt, bara början av juni ännu :0)

Inga kommentarer: