fredag 4 maj 2012

Potatis på frö och matlök


Igår planterade jag om den frösådda potatisen och jag är inte riktigt nöjd. Av alla 20 st frön grodde de flesta men ack så sköra de var/är plantorna. Går bra att förkultivera inomhus står det på påsen men vad jag reagerade på var att de drog iväg så hastigt mot ljuset. Plantorna blev gängliga och väldigt lätta att bryta av så jag lät dem stå åt samma håll den sista tiden inne. Nu är de i växthuset täckta med väv om natten och jag ser med spänning fram mot vad som kommer att hända. Jag planterade 2 st eller 3 st i samma kruka och där får de stå till nästa omplantering. Då jag köpte 2 st påsar har jag alltså 20 st frön kvar men de ska få växa i växthuset från början. Plantbladen liknar iallafall potatisblast så det känns bra.
I helgen ska jag sätta ut de matlökar jag förplanterade för några veckor sedan, gul, röd och silverlök. De har vuxit ganska mycket sedan dess och ska nu ut i vanliga trädgårds landet.

Inga kommentarer: