torsdag 7 juni 2012

Kanske slutet för min täckodling?

Vi har haft grävlings besök i trädgården och det är pest och pina. Tydligen dras de till just täckodlade ställen med sandblandad mulljord med ganska tjocka lager av gräsklipp. Gräsklippet bryts ner - maskarna älskar det - gräset håller ogräset borta och marken hålls fuktig. Har säkert täckodlat i minst 10 år men har inte råkat ut för det här problemet tidigare. Endast varit lite småarg på mina katter som älskar att sola sej på täckningen där det ofta blir väldig mjukt och varmt. Ibland tror jag faktiskt de gillar lukten av gräs också ;0) Inte så kul när en katt ligger ner lökblast för katten ligger sällan stilla i solen.
Nu är det en rabatt som farit illa av grävlingen men också den stora hallonhäcken har haft påhälsning. Många daggmaskar är säkert uppäta. Jag odlar ju en del i pallkragar numera och hoppas verkligen de inte börjar försöka komma åt grejerna där också.

1 kommentar:

Lev mer på mindre sa...

Jag har också märkt att gräsklipp är utmärkt marktäckning. Växer så det knakar gör det hos oss. Det som är vårt problem är att våra frigående hönor älskar gräsklipp och den fuktiga jorden som bildas under klippet, vilket resulterar i att de sprätter hejvilt omkring sig. Därför är gräsklippet tyvärr nästan ett minne blott hos oss just nu. Men tomaterna tycker ju om det.