söndag 13 januari 2013

Redan den 12 jan 2013

Jag har varit urdålig på att skriva på min trädgårdsblogg i vinter som vanligt. Blir sur på mej själv då det är så trevligt och intressant att titta tillbaka på tidigare års odlingar och pyssel för trädgården. Minnet är ju ganska kort ibland och allt kommer man inte ihåg utan anteckningar-
Nyåret blev ju väldigt milt och mycket av snön försvann åter och mycket is bildades istället. Nu har det fallit nysnö under några dagar och det är åter ganska ljust på nätterna. Såg att det ska komma mer snö på tis/ons dag igen och det låter ännu bättre. Tycker om när marken får ett lagom snötäcke för det skyddar mer än trist barmark. Vi som trivs att bo i Sverige med alla årstider tycker ju att på vintern ska det vara snö och lagom kallt. Såg idag att Norrbotten har över -25C och det är litet mycket.
Ännu ligger frökatalogerna oupptagna hos mej, har inte haft så stor lust att planera inför våren ännu. Alla mina uteväxter på sommaren som citron, gojibär, staketdruva och fikon står och vilar, inga nya skott är synliga. Min julstjärna som jag köpte på Plantagen signalerade att den var trött på livet och den hamnade i komposthinken i fredags. Köpte ett exemplar som var framodlat utan förkrympnings medel och gifter så det är ok att lägga den där. Så många hyacinter blev det inte till jul men lökarna får vila i uthuset och kommer i jorden i vår.
Jag har en liten odlingsplats som bara de hamnar på och där trivs de väldigt bra tillsammans och blir faktiskt finare med åren.

Inga kommentarer: