tisdag 28 juli 2015

Odla kikärtor - del III

Nu har jag kommit ett stycke på väg med kikärtsodlingen och jag tycker inte den är den lättaste ärtan att odla. 
Då sommaren varit ganska kall - 5 dagar satte jag aldrig ut kikärt-krukorna. De 3 krukorna har fått växa inne i rumstemperatur och med frisk luft genom öppna fönster. 
HÄR ÄR TVÅ ST MOGNA OCH EN OMOGEN
Olika resultat och olika väder-sträck. De 2 krukorna i väster fönstret har fungerat bäst men har också torka ur snabbast. Krukan i norr fönstret är på slutgående och verkar inte skjuta några nya skott. De andra krukorna är fortfarande gröna och har ärt-ämnen i baljor kvar på grenarna.
Jag har tagit av ärtor då baljorna har börjat gula och många är ynkligt små efter torkning. Har ännu inte testat att äta dem färska, nykokta. 
Min baljor innehåller bara en ärta i varje. Sorten heter PRINCIPE. 
Jag tänker skörda tills plantorna inte sätter fler ärtor.

Inga kommentarer: