måndag 19 september 2011

Hassel och anemoner

Höstanemoner o hassel
I helgen var jag hos en kompis och hjälpte henne flytta ett par buskar som stod på tok fel. Hon har riktigt styv lerjord där hon bor och har en uteplats med lite trädgård. En ganska stor buske som är korsning mellan svarta vinbär och krusbär satt rejält fast i leran. När den ger bär ska de kunna plockas på ett vettigt sätt därav flytten. Även en liten rödvinbärs buske som höll på att kvävas av anemoner och tistlar flyttades också. Hennes lilla björnbärs planta fick också en fin plats mitt i solen och till den behöver hon en trevlig spalje, typ trä torn.
Något att snickra ihop i vinter kanske?
Tog med många höstanemon plantor hem som jag ska skola om i veckan i krukor. Tanken är att sälja dem på Tradera i vår då det är en mkt trevlig och stark sort.
Bredvid hennes uteplats hittade jag en planta som jag tror med säkerhet är en hassel. En mus, fågel eller människa har tappat nöten och så har den grott under stenplatts kanten. Jag fick ta hand om den och en del av rötterna måste jag kapa för att kunna flytta den. Nu står den nyplanterad ca 1 m från mina bägge hasselnöts buskar. Just hassel tycker om att sorterna är olika ur befruktnings synpunkt så jag håller tummarna för att den klarar den kommande vintern. Hoppas den inte blir så blåsig heller för det gillar inte hasseln!

Inga kommentarer: