fredag 5 oktober 2012

Kaffeträdet blommar

Det är början av oktober och i helgen planterade K och jag om mitt gamla kaffeträd som nog är sådär ca 15 år. Min son fick det av vänner till sin första lägenhet och då var det säkert redan 2-3 år. Idag står trädet på golvet och är över 2½ meter. När vi planterade om det upptäckte jag knoppar på flera grenar och det är inte första gången det blommar utan kanske 5:e gången. Doften är ljuvlig om det inte blir för många blommor som är utslagna på samma gång. Sedan brukar det bli gröna frukter som övergår i rött men det tar tid. Något kaffe har jag ännu aldrig försökt att rosta av bönorna. Tror inte det blir så gott, tror det växer bäst vilt och så blandas ju riktigt gott kaffe av flera olika sorter. 
Hösten eviga regnade tar på krafterna, mkt kvar att göra ute den här månaden. Skönt att frosten är sen i år också för jag är bara halvvägs med växthus städandet.

Inga kommentarer: