lördag 27 oktober 2012

Första amaryllisen blommar

En röd amaryllis som med kamera filter blivit grön!
I höst är mina amaryllislökar precis tvärt om mot vad de brukar. Normalt får jag vara glad om någon av mina ca 20 st lökar brukar blomma till december och jul. Har provat med många olika saker genom åren, som att ta in dem tidigare för vila, flytande gödsel eller näringspinnar. Även att ta ut dem ur krukorna och plantera i växthuset, låta bladen vissna ner eller klippa av dem vid vila.
För en månad sedan tittade första knoppen upp på en vilande amaryllislök utan blad så den fick komma in i rumsvärmen utan att omplanteras med ny jord. Den har nu blommat med en kraftig stängel och 2 st klockor. Inga blad syns till och ingen ny knopp men löken är fast o fin. I onsdags hittade jag ännu en amaryllislök med knopp uppe och långa blad. Bladen knipsades jag av och nu står den i sovrumsfönstret med mest ljus. Löken är vit enligt skylten och en av förra höstens inköp. Ska bli intressant att se om även den blir med bara en stängel? Bra storlek o fasthet på den också så nu kommer jag att titta över mina lökar oftare än ca var 14:e dag.

2 kommentarer:

Farbror Grön sa...

Sjukt Vacker! Vad heter sorten?

Unknown sa...

Hej och tack för frågan men jag har ingen aning faktiskt. Kan vara en amaryllis jag själv har pollinerat, alltså dragit upp från frön då är löken säkert minst 5 år. Brukar försöka att hålla koll på a-lökarna jag köper själv men ibland försvinner lappen när det är omplantering.