fredag 7 oktober 2011

Höst i min trädgård

I går började höstkrokusen slå ut eller "nakna jungfrun" som hon också kallas. Tidlösa är det rätta namnet och bladen finns på sommaren sedan vissnar de ner och blommorna kommer på hösten. Temperaturen måste falla så i år är blommorna senare än vanligt och inte så många just nu. Ett annat tecken är höstastrarna som slår ut och finns i flera färger. När jag tittade på bilderna jag tagit slog det mej att det är dax att ta in vattenslangen så den inte fryser när frosten kommer. Dumt att ha den ute då ingen använder den efter september månad.


Jag flyttade också några stora mangold plantor till krukor i plast som jag placerade intill en västervägg. Pallkragarna ska flyttas innan vintern och ännu är bladen jättefina och goda i matlagningen.
I växthuset huserar ännu 4 st stora tomatplantor, jordgubbsplantor i amplar och mitt stora citronträd. Även en stor kruka med spalje och blomman för dagen som blommar så vackert fortfarande. Glasrutorna är svagt gröna av alger och smuts efter sommaren så snart är det dax att även tvätta och stänga växthuset inför vintern.

Inga kommentarer: